Model de futur dels menjadors educatius de Barberà del Vallès
Procés participatiu per a l'elaboració del document guia sobre el model de futur dels menjadors educatius de BdV
4 - Projecte educatiu de l'espai migdia - El projecte i la relació amb el projecte educatiu de centre
El projecte de menjador ha d'estar incorporat al projecte educatiu de centre. Ha de tenir la mateixa mirada pedagògica pel que fa a la inclusió, la interculturalitat, la sobirania alimentària,.. i vinculació entre PEC/PGA/AU. És fonamental la participació de la comunitat educativa i de les famílies.
Els objectius pedagògics del projecte educatiu de l'espai del migdia s'han d'adreçar a promoure el desenvolupament integral de l'infant. En aquest sentit, s'han de treballar els hàbits d'higiene, la sobirania alimentària (el valor de l'alimentació saludable, el consum responsable, el dret a l'alimentació, etc.).
L'espai educatiu del migdia s'ha d'entendre com un espai de relació. L'autogestió, la convivència i la resolució de conflictes s'han de tractar de manera coordinada amb el centre educatiu, hauria de ser una continuïtat del treball a l'escola amb els mateixos objectius i valors educatius.
La implicació personal del centre en l'espai educatiu del migdia és fonamental, així com la integració de la tota la documentació. Aquest espai educatiu ha de disposar dels mateixos recursos que els de l'horari lectiu, pel que fa a espais, atenció a la diversitat,..
Cal prestar atenció als estudis sobre "Educació a l'hora" que ofereixen una nova visió d'aquest espai educatiu, presenten noves propostes i aporten recursos educatius molt adequats com ara: Escurçar temps migdia entre 1'5 hora i 2 hores. Entrades i sortides flexibles. Compartir personal, personal docent també present. Preveure per a l'alumnat de l'educació infantil temps per a la migdiada.
Hauria d'existir una porositat entre l'educació formal i no formal, més flexibilitat i participació. Possibilitat de dinar a les aules per exemple.
Els horaris escolars haurien d'estar al servei de l'educació integral i del benestar de l'alumnat, l'equitat i la resposta a les necessitats de les famílies.
S'hauria de promocionar la participació dels infants en l'elaboració del Projecte educatiu, dels menús i de les activitats de l'espai educatiu del migdia.
Llistat d'adhesions
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
2 comentaris
Quan les famílies i en especial la mainada col·labora en el disseny del projecte, aquest te un èxit més explícit i resulta més enriquidor. Hi ha escoles però que no apliquen aquesta metodología. Per tant, aquesta podria ser una bona oportunitat per anar introduint poc a poc aquesta forma de fer a totes les escoles, començant per l'hora del menjador. per altre banda, potser no cal adaptar el projecte de menjador a l'educatiu sinó fer-ne un de conjunt, ja que hi ha escoles on possiblement el projecte de menjador funcioni tant bé com l'educatiu o millor. Potser reformular-ho tot en un, aplicant de forma transversal valors i principis, pot donar un bon resultat.
A això podem afegir jornada continuada de 9 a 14 h, amb horari de menjador de 14 a 16.30 h per donar més flexibilitat el temps de mig dia, on en molts casos els infants han de menjar molt ràpid sense respectar ritmes biològics ni poder fer migdiades recomanables per molts pediatres i necessàries per molts infants no només de P3, actualment tampoc no tenen temps per fer activitats d'higiene com es rentar-se les dents o fer activitats més lúdico-educatives o simplement, no tenen temps ni per parlar a taula sobre la soberania alimentària ni tan sols per resoldre molts conflictes que s'han pogut crear dins aquest espai de menjador
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...